of inloggen

First name is required!
Last name is required!
First name is not valid!
Last name is not valid!
This is not an email address!
Email address is required!
This email is already registered!
Password is required!
Enter a valid password!
Please enter 6 or more characters!
Please enter 16 or less characters!
Passwords are not same!
Terms and Conditions are required!
Email or Password is wrong!

Wetgeving banden

Europees bandenlabel – EU- label


Sinds 1 november 2012 is door het Europees Parlement het Europees bandenlabel verplicht gesteld en heeft als doel om de veiligheid in het verkeer te verhogen, milieubewust gedrag te creëren en economische efficiënt te rijden. De regelgeving is van kracht voor personenwagen-, bestelwagen- en bedrijfsvoertuigbanden met een productiedatum vanaf 1 juli 2012. Er zijn echter een aantal uitzonderingen: Professional-Off-Roadbanden, banden met spikes, competitiebanden, reservebanden met T-markering, banden met een maximum snelheid van 80 km/uur en banden die ontwikkeld zijn voor voertuigen die geregistreerd zijn voor 1 oktober 1990.

De banden worden onderling vergeleken en geclassificeerd op de volgende drie onderdelen: grip op nat wegdek, brandstofefficiëntie en extern afrolgeluid. Hiermee wordt het voor u als consument gemakkelijker om banden te vergelijken en wordt u gestimuleerd om veilige, zuinige en stille banden te gebruiken. Prestatiecriteria zoals slijtvastheid, geluidsproductie in het voertuig, remmen op droog wegdek, aquaplaning en weggedrag worden niet vermeld op het bandenlabel. Voor deze specifieke onderdelen kunt u terecht bij de seizoensgebonden autobandentest van o.a. ANWB (zie menu aan linkerzijde).

Houdt u er wel rekening mee dat verbetering van een criterium ten koste gaat van het andere. Heeft u een band op het oog met extra veel grip, dan gaat dit ten koste van de rolweerstand en kunt u uiteindelijk minder kilometers afleggen. Een band is in feite een compromis van allerlei gewenste eigenschappen. Jaarlijks investeren fabrikanten miljoenen om de compromissen zo klein mogelijk te maken.

 

europees bandenlabel

Een voorbeeld van een Europees bandenlabel

 

1. Grip op nat wegdek

Er zijn diverse parameters die relevant zijn voor de veiligheid. Denk hierbij aan waterafvoervermogen, wegvastheid, remvermogen op droog en nat wegdek bij hoge snelheid en richtingsstabiliteit. Het criterium Grip op nat wegdek zegt iets over het remvermogen van een band op nat wegdek en is door Europa gekozen als de meest belangrijke waarde als het gaat om verlies van wegvastheid. Het voertuigtype en weersomstandigheden kunnen de grip van een band op nat wegdek beïnvloeden. Toch zal een band met klasse A 30% kortere remweg hebben dan een band met klasse F, als er bij een snelheid van 80km per uur, maximaal geremd wordt. In de praktijk scheelt dit zo’n 18 meter remweg.

De testmethode - De testen worden uitgevoerd op een wegdek van dicht asfalt met daarop een laag water van 0.5 tot 1.5 mm dik. Vervolgens remt de testauto af van 80 km/uur tot 20 km/uur en worden de remweg resultaten vergeleken met een standaard referentieband.

 

2. Brandstofefficiëntie

Het voertuigtype en de weersomstandigheden kunnen de rolweerstand van een band beïnvloeden. Hoe hoger de rolweerstand, hoe hoger de kracht die nodig is om te rollen, des te meer brandstof er verbruikt wordt. Een personenwagenband met klasse A is 7.5% lager dan een band met klasse G. Er zijn een hoop factoren die het brandstofverbruik van een voertuig beinvloeden, namelijk; het voertuiggewicht, het motortype, luchtweerstand, rijstijl, weghelling, bandenspanning, verkeersomstandigheden, de rolweerstand, de rijstijl en de snelheid en snelheidsveranderingen.

De factor rolweerstand is verantwoordelijk voor circa 20% van het brandstofverbruik. Er zijn diverse kenmerken die rolweerstand beïnvloeden. Een autofabrikant zoekt altijd naar een perfecte balans tussen rolweerstand en grip op nat wegdek. Als men namelijk de rolweerstand verlaagt dan heeft dit een negatief effect op de grip.

 

3. Extern Afrolgeluid

Het extern afrolgeluid, vermeldt op het bandenlabel, wordt aangegeven met geluidsgolven en het aantal decibels. In totaal zijn er drie golfjes, oftewel drie klassen. Drie geluidsgolfjes geven aan dat de banden de geluidsnorm, die vanaf 2016 geldt, overschrijdt. Twee zwarte golfjes betekent dat ze voldoen aan de huidige norm. Wanneer er slechts één geluidsgolf wordt aangegeven op het bandenlabel, dan vallen de banden met meer dan 3dB onder deze norm. Er bestaat een misverstand tussen intern en extern afruilgeluid, dit heeft namelijk geen invloed op elkaar. Wanneer de band een laag extern afrolgeluid heeft, betekent dit niet per definitie dat ook intern het geluid laag is.

 


Minimale profieldiepte - Minimal tread depth

De profieldiepte van een band is belangrijk voor het contact tussen uw auto en de weg. Elke band in gebruik verliest profieldiepte en lijdt tot een slechtere afvoer van water. U heeft dan minder contact met de weg en het risico op acquaplaning is daardoor groot en tevens wordt uw remweg verlengt. Het is daarom verstandig om uw banden regelmatig te controleren en tijdig te vervangen. Een nieuwe band heeft een standaard profieldiepte van 8mm. De Nederlandse wet schrijft een minimale profieldiepte voor van 1.6mm over het gehele loopvlak van uw band. Heeft u minder profieldiepte dan 1,6mm, dan riskeert u een boete van 300 euro. Het is verstandig om voor uw eigen veiligheid de banden eerder te vervangen, bijvoorbeeld bij minimaal 2mm restprofiel. Naast een te lage profieldiepte is ongelijkmatige bandenslijtage een gevaar. Volgens de wet mag het verschil tussen de profieldieptes van twee banden, op dezelfde as, niet meer dan 5mm zijn.

 

Profiel winterbanden

De grens van de profieldiepte bij winterbanden ligt hoger dan bij zomerbanden. U wordt aangeraden om bij een profieldiepte minder dan 4mm de winterbanden te vervangen. Vooral bij barre weersomstandigheden is het belang van goede grip en remkracht groot.

 

Profieldiepte controleren

Tegenwoordig zijn bijna alle banden voorzien van de bandenslijtage-indicator, oftewel Tread Wear Indicator (TWI). Een blokje rubber van 1,6mm is aangebracht in de profielgroeven van de band. Zodra deze indicatoren op dezelfde hoogte liggen als het profieloppervlak, hebben de banden nog het wettelijke minimumprofiel van 1,6mm.

Naast de slijtage-indicatoren zijn er ook andere methodes om de profieldiepte van uw banden te meten. Er zijn speciale schuifmaatjes, te koop bij autoshops, om de profieldiepte nauwkeurig te meten. Heeft u deze niet in bezit dan kunt u de profieldiepte van de banden eenvoudig meten met een 1 euro muntstuk. Steek de euro in de groeven en controleer of het gouden randje van de munt nog zichtbaar is. Mocht dit het geval zijn dan is de profieldiepte minder dan 3mm.

 

Regels winterbanden

In Nederland bent u niet verplicht om winterbanden te gebruiken. Toch raden we u aan om bij winterse omstandigheden winterbanden te gebruiken. Het gebruik van winterbanden bij winters weer heeft enkele voordelen. Een winterband heeft een speciaal profiel met diepere groeven zodat regen, hagel en sneeuw beter afgevoerd wordt. Daarnaast zorgt het speciaal ontwikkelde rubbermengsel ervoor dat uw banden bij lagere temperaturen minder hard worden waardoor het contact met de weg optimaal is. Een winterband heeft een betere wegligging, grip en tractie dan een gewone band.

Gebruikt u winterbanden tijdens de winterse dagen dan wordt u aangeraden om winterbanden op alle vier de wielen te monteren. Het is zelfs beter om geen winterbanden te gebruiken dan enkel twee stuks. De verschillende eigenschappen van winterbanden en zomerbanden zorgen voor een onvoorspelbaar gedrag.

 

Sneeuwkettingen en spijkerbanden

In Nederland en België is het gebruik van sneeuwkettingen en spijkerbanden verboden. U kunt het wegdek en wegmarkeringen beschadigen en brengt hiermee de verkeersveiligheid in gevaar. In uitzonderlijke gevallen kan de weg beheerder besluiten om het verbod op sneeuwkettingen te ontheffen. Volgens ‘Regeling voertuigen‘ mag het loopvlak van een band geen metalen onderdelen bevatten die uitsteken.

 

Winterbandenplicht buitenland

De regels voor het gebruik van winterbanden verschilt per land. In Duitsland, Noorwegen, Finland, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden, Luxemburg, Frankrijk en Italië geldt een winterbandenplicht. Wanneer u in deze landen geen winterbanden of vierseizoenenbanden gebruikt in winterse omstandigheden, dan kunt u tijdens een aanrijding een boete ontvangen of aangesprakelijk gesteld worden. De boete verschilt per land. In de meeste landen geldt geen vast bedrag, er wordt gekeken naar de feitelijke omstandigheden. Duitsland berekend een vast bedrag van €40. Bij hinder of gevaarzetting bedraagt de boete €80 en 1 strafpunt. Oostenrijk vraagt een bedrag van €35, hoewel deze kan oplopen tot €5.000 en uw auto in beslag genomen kan worden.

Vanwege het rijden op ongeschikte banden is het mogelijk dat de opgelopen schade niet vergoed wordt. De gedragsregels gelden voor alle motorvoeruigen, dus ook kampeerauto‘s. Voor caravans geldt in geen enkel land een winterbandenplicht, uiteraard mag dit wel en zorgt voor een betere wegligging. Bekijk ons blog welke landen een winterbandenplicht hebben zodat u goed voorbereidt op reis gaat.

 

Snelheidscode winterbanden

Tussen 1 oktober en 30 april mag u winterbanden monteren met een lagere snelheidscode dan aanbevolen is door de fabrikant.

 

M+S Sneeuwvloksymbool

De Europese M+S-markering zijn voornamelijk te vinden op winterbanden en vierseizoenenbanden. De afkorting staat voor Mud and Snow en geeft extra zekerheid in deze omstandigheden. Het snowpeak symbol oftewel sneeuwvloksymbool geeft aan dat de band tot 10 procent meer tractie heeft dan een band zonder dit symbool. Wilt u de beste prestaties van een winterband, dan adviseren we u om enkel winterbanden te montereren met beide symbolen. De laatste jaren zijn er diverse bandenfabrikanten die ook op hun zomerbanden het M+S symbool hebben, zoals bijvoorbeeld Goodride. Ze geven extra tractie op modderachtige ondergronden en hebben tevens de bandeigenschappen van een zomerband. De all-season banden hebben allen het M+S symbool, maar het verschilt per merk en model of ze ook het Snowpeak symbool hebben.

 

 

Regels zomerbanden

Voor het gebruik van banden zijn regels vastgesteld. Het is verplicht om op elke as dezelfde zomerbanden te monteren en het verschil in profieldiepte onderling mag niet groter zijn dan 3mm. De algemene minimumdiepte van het profiel van zomerbanden over de hele breedte van het loopvlak is 1,6mm. Echter wordt aangeraden om een minimale diepte te hebben van 3mm. Houdt u zich daarnaast aan de aanbevolen snelheidsindex aangegeven in uw onderhoudsboekje. Winterbanden mogen een lagere snelheidsindex hebben. Houdt u tijdens de bandenwissel rekening met de door de wet aangegeven speedindex (snelheidsindex). Het maximum aantal decibel van nieuwe banden is 72dB. Het aantal decibel wordt aangegeven op het EU-label, een etiket wat op elke band geplakt wordt.

 

Regels all season banden – Vierseizoenenbanden

Vierseizoenenbanden (all season banden) kunt u zowel in de zomer als in de winter gebruiken en bieden in alle seizoenen goede prestaties. Omdat de banden het symbool M+S dragen (soms ook Sneeuwvloksymbool) mag u officieel naar gebieden waar een winterbandenplicht geldt. Let wel op dat u de snelheidsindex aanhoudt die geldt voor zomerbanden (aangegeven in uw onderhoudsboekje).

 

wetgeving banden