of inloggen

First name is required!
Last name is required!
First name is not valid!
Last name is not valid!
This is not an email address!
Email address is required!
This email is already registered!
Password is required!
Enter a valid password!
Please enter 6 or more characters!
Please enter 16 or less characters!
Passwords are not same!
Terms and Conditions are required!
Email or Password is wrong!

Hoe zorg ik ervoor dat mijn banden zo lang mogelijk meegaan?

De juiste bandenspanning

Het controleren van bandenspanning

De prestaties van een band zijn ongeacht de maat, draagvermogen, duurzaamheid en handling afhankelijk van een juiste bandenspanning. Zelfs iets te weinig of teveel lucht in de banden zorgt voor een afname van de band- en rijprestaties. Bandenspanning is voor optimaal gebruik van uw banden dus zeer belangrijk. 

De aanbevolen bandenspanning die geschikt is voor uw auto worden meestal aangegeven op een sticker. Deze kunt u op de volgende plaatsen vinden:

  • binnenkant van de brandstofklep
  • handschoenenkastje
  • onder de zonneklep
  • op de deurpost van het voorportier
  • technische instructieboekje van de auto

De bandenspanning indicaties gelden bij een standaard omgevingstemperatuur van 20 graden. De aangegeven bandenspanning is altijd per as gelijk, dit betekent dat beide voor of achterwielen dezelfde bandenspanning hebben. Over het algemeen geldt dat het rijden met een hogere bandenspanning beter is dan een te lage bandenspanning. De Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek, TNO adviseert om de voorgeschreven bandenspanning te verhogen met 10%. Houdt u in ieder geval altijd rekening met de rijomstandigheden waarin u zich bevindt. Wanneer u bijvoorbeeld veel op de snelweg rijdt, of een hogere asbelasting heeft door veel bagage en/of meerdere personen, dan is het aan te raden om de bandenspanning te verhogen en vaak, minimaal 1 keer per maand te controleren.



Uit onderzoek is gebleken dat 70% van de automobilisten na een controle wegrijdt met de verkeerde bandenspanning


Verkeerde bandenspanning

De bandenspanning controleert u wanneer de banden nog koud zijn en doet u om de levensduur van uw banden te verlengen. Het meten en aanpassen van de bandenspanning lijkt een makkelijke klus maar schijn bedriegt. Tijdens het rijden neemt de temperatuur van uw banden toe, dit gebeurt al na enkele kilometers. Door deze temperatuurstijging neemt de druk in de band toe met 0.3 tot 0.6 bar enkele tienden bar (dit is een normaal proces waar de autofabrikant al rekening mee gehouden heeft). Dit betekent dat wanneer u de opgewarmde banden meet, de bandenspanning hoger is dan koude banden. Het controleren van bandenspanning bij tankstations aan de snelweg wordt daarom afgeraden. Uit onderzoek blijkt dat 70% van de automobilisten met een vaak lagere bandenspanning wegrijdt dan waarmee ze aan zijn gekomen. Heeft u flink wat kilometers erop zitten en zijn uw banden flink warm, dan wordt u geadviseerd om minimaal een half uur te wachten tot uw banden zijn afgekoeld. Mocht u toch de bandenspanning van uw warme banden willen aanpassen, tel dan minstens 0.3 bar op bij de aanbevolen bandenspanning aangegeven op uw sticker. 


Onderstaande afbeelding geeft aan hoeveel invloed een verkeerde of juiste bandenspanning heeft op het consumeren van de band.

Winterbanden: verhoog de bandenspanning met 0.2 bar

Winterbanden hebben een ander rubbermengsel en profiel dan zomerbanden. Ze zijn ontwikkeld om winterse weersomstandigheden zoals sneeuw en ijs te kunnen trotseren door verbeterde grip. Winterbanden hebben een hogere spanning nodig, er wordt geadviseerd om de aangegeven bandenspanning te verhogen met 0.2 bar.  

Afwijking temperatuur: pas uw bandenspanning aan

De geadviseerde bandenspanning geldt bij een omgevingstemperatuur van 20 graden. Wanneer deze temperatuur met 10 graden afwijkt moet de bandenspanning met 0.1 aangepast worden. Is het kouder dan 20 graden dan verhoogt u de bar met 0.1. Is de buitentemperatuur warmer dan is de druk in de banden hoger en zult u de spanning met 0.1 bar moeten verlagen.



Een juiste bandenspanning zorgt voor veiligheid, kostenbesparing en is beter voor het milieu



Voordelen juiste bandenspanning
Het rijden met de juiste bandenspanning brengt een aantal voordelen met zich mee. Banden met de juiste bandenspanning zorgen er namelijk voor dat u een lage rolweerstand heeft een daardoor minder brandstof verbruikt. Dit scheel top jaarbasis zo’n 100 euro per auto. Daarnaast consumeert u uw banden gelijkmatig en behoudt u de grip die uw veiligheid waarborgt en u minder snel uw banden hoeft te vervangen. Naast deze kostenbesparing voor u als rijder zorgt deze lage rolweerstand ook voor minder CO2 uitstoot en heeft het minder impact op het milieu.

Reservewiel

Onderhoud van banden is erg belangrijk. Het maandelijks controleren van de bandenspanning, profieldiepte, zichtbare beschadigingen en gelijkmatige slijtage is een zorg die noodzakelijk is om altijd veilig onderweg te zijn. De controle van het reservewiel wordt hierbij vaak vergeten. Staat u met een lekke band dan is het een goed onderhouden reservewiel die u naar een veilige plek brengt. Check dus regelmatig de staat van de reseverband.

De meeste reservewielen bevinden zich onder de bodemplaat van de kofferbak. Veel autofabrikanten kiezen tegenwoordig voor een reservewiel genaamd 'thuiskomer'. Deze banden zijn een stuk minder breed dan de orginele banden van de auto maar geven daardoor niet dezelfde prestaties als de normale banden. U verliest namelijk, ten opzicht van de andere drie banden een hoop grip, met name op natwegdek. Let u op dat wanneer u een thuiskomertje gebruikt, uw rijgedrag aanpast en een maximale snelheid van 80 km/uur hanteert. Wanneer de reserveband aan de rechterkant wordt gemonteerd u extra voorzichtig moet zijn in de bochten naar links, en andersom.

Is de reservewiel ouder dan vijf jaar oud, controleer dan op verdroging en scheurtjes. En check eens per maand de bandenspanning. Controleer oook of u de juiste gereedschappen, zoals een passende moersleutel, bij u heeft om een band te verwisselen. Mocht u dan onverwachts langs de weg staan met een lekke band, dan weet u in ieder geval zeker dat u zonder zorgen naar een veilige plek kunt rijden.

Banden wassen

Niet alleen uw auto maar ook de banden hebben af en toe een schoonmaakbeurt nodig. Dit is vooral belangrijk wanneer u de banden gaat opslaan tijdens de wisselweken van zomer- naar winterbanden en vice versa. Gebruik hiervoor zuiver water en zeep (of afwasmiddel), dit is de beste manier om uw banden schoon te maken. We raden af om schoonmaakvloeistoffen die oplosmiddelen of ollien bevatten te gebruiken, zij beschadigen het rubber. Maakt u gebruik van een hogedrukreiniger, let er dan op dat u de waaiervorm spuitkop gebruikt en niet het cirkelvormige spuitkop en houdt 20 cm afstand van de band.

Profiel banden

De profieldiepte van een band is belangrijk voor het contact tussen uw auto en de weg. Elke band in gebruik verliest profieldiepte en lijdt tot een slechtere afvoer van water. U heeft dan minder contact met de weg en het risico op acquaplaning is daardoor groot en tevens wordt uw remweg verlengt. Het is daarom verstandig om uw banden regelmatig te controleren en tijdig te vervangen. Een nieuwe band heeft een standaard profieldiepte van 8 mm. De Nederlandse wet schrijft een minimale profieldiepte voor van 1.6 mm over het gehele loopvlak van uw band. Heeft u minder profieldiepte dan 1,6 mm, dan riskeert u een boete van 300 euro. Het is verstandig om voor uw eigen veiligheid de banden eerder te vervangen, bijvoorbeeld bij minimaal 2 mm restprofiel. Naast een te lage profieldiepte is ongelijkmatige bandenslijtage een gevaar. Volgens de wet mag het verschil tussen de profieldieptes van twee banden, op dezelfde as, niet meer dan 5 mm zijn.

Profiel winterbanden

De grens van de profieldiepte bij winterbanden ligt een hoger dan bij zomerbanden. U wordt aangeraden om bij een profieldiepte minder dan 4 mm de banden te vervangen. Vooral bij barre weersomstandigheden is het belang van goede grip en remkracht groot.

Profieldiepte controleren

Tegenwoordig zijn bijna alle banden voorzien van de bandenslijtage-indicator, oftewel Tread Wear Indicator (TWI). Het is een blokje rubber van 1,6 mm aangebracht in de profielgroeven van de band. Zodra deze indicatoren op dezelfde hoogte liggen als het profieloppervlak, hebben de banden nog het wettelijke minimumprofiel van 1,6 mm. Naast de slijtage-indicatoren zijn er ook andere methodes om de profieldiepte van uw banden te meten. Er zijn speciale schuifmaatjes, te koop bij autoshops, om de profieldiepte nauwkeurig te meten. Heeft u deze niet in bezit dan kunt u de profieldiepte van de banden eenvoudig meten met een 1 euro muntstuk. Steek de euro in de groeven en controleer of het gouden randje van de munt nog zichtbaar is. Mocht dit het geval zijn dan is de profieldiepte minder dan 3 mm.

Banden balanceren

Na het monteren van nieuwe banden worden de velg en band standaard in balans gebracht door de monteur. Het uitbalanceren van wielen is noodzakelijk om trilling in het stuur of dashboard te voorkomen. Daarnaast slijten uw banden gelijkmatig en heeft u daardoor minder banden- en brandstofkosten. Het balanceren wordt met een speciaal aparaat gedaan die het wiel op toeren brengt waardoor men kan zien of er onbalans zit. Vervolgens wordt er loot op de gevelg geplaatst waardoor de velg en band in balans blijft elk toerental en daardoor de onbalans verdwijnt.

Banden uitlijnen

Wanneer u merkt dat uw banden ongelijkmatig slijten, dan is het verstandig om uw auto te laten uitlijnen. Er wordt gecontroleerd of de ophanging waar de voorwielen aan bevestigt zijn, de juiste positie heeft. Met speciale apparatuur en afstelgegevens van de desbetreffende auto wordt de ophanging vanaf verschillende richtingen in de juiste stand gezet. Op deze manier wordt ervoor gezorgt dat de wielen op de juiste manier onder het voertuig staan. Ook na een aanrijding kan de ophanging niet goed afgestelt zijn en wordt u aangeraden om de auto te laten uitlijnen om zo ongelijkmatige bandenslijtage te voorkomen.

Bandenwissel

Er zijn diverse redenen waarom banden vervangen of verwisseld moeten worden. We hebben de volgende informatie betreft de bandenwissel voor u hieronder genoteerd:

Profieldiepte
Volgens de wet moeten banden vervangen worden wanneer de profieldiepte minder is dan 1,6 mm. Echter wordt er aangeraden om voor zomerbanden een minimale profieldiepte van 2 mm aan te houden. Bij winterbanden ligt die grens hoger en wordt geadviseerd om de banden te vervangen bij een profieldiepte minder dan 4 mm. Kijk bij het onderwerp Profieldiepte voor meer informatie.

Beschadiging
Wanneer de zijkant, oftewel wang, van een motorband of autoband beschadigd is wordt men geadviseerd om de band te vervangen. Banden met bulten of grote happen zijn namelijk onherstelbaar beschadigd. Het is onverstandig om nog verder te rijden omdat de kans op een klapband zeer groot is. Ook wanneer er kleine stukjes uit de wang zijn, door bijvoorbeeld het raken van een stoeprand, wordt u aangeraden om op korte termijn nieuwe banden aan te schaffen.

Oude banden
Banden die langer dan 5 jaar in gebruik zijn, moeten zorgvuldig en regelmatig moeten worden gecontroleerd op uiterlijke kenmerken van veroudering. Scheuren aan de zijkant van de band kunnen tekenen van ouderdom zijn. Het rubber kan uitgedroogd en versleten zijn. Ongebruikte banden en nooit gemonteerde banden ouder dan zes jaar mogen niet meer in gebruik worden genomen, zelfs niet als ze goed zijn opgeslagen. Alle banden, inclusief reserve wielen met een DOT van tien jaar of ouder moeten vervangen worden. Zelfs als ze goed zijn onderhouden en de wettelijke minimale profieldiepte hebben. De levensduur van banden wordt verkort door zonnige en warme weersomstandigheden.

Verandering seizoen
In Nederland geldt er geen winterbandenplicht. Toch wordt er geadviseerd om de juiste banden voor het desbetreffende seizoen te gebruiken. Niet alleen voor uw eigen veiligheid maar ook voor uw portemonee is het aan te raden om winterbanden in de winter te rijden en zomerbanden tijdens de warmere temperaturen. Een belangrijke vuistregel is, dat zomerbanden beneden de 7 graden Celsius minder grip hebben doordat ze harder zijn. Daartegenover staat dat het gebruik van winterbanden in de zomer bij hogere temperaturen, de slijtage bevordert en het benzineverbruik van het voertuig toeneemt. De zachtere winterband heeft namelijk meer rolweerstand bij hogere temperaturen. 

Mocht u toe zijn aan nieuwe banden, dan wordt u aangeraden om met vier banden van hetzelfde merk en model (profiel) te rijden. Dit zorgt ervoor dat u kunt genieten van optimale prestaties.

Positie banden wisselen

Om gelijkmatige slijtage te houden wordt aanbevolen om elk jaar, rond de 10.000 km, uw banden om te wisselen van positie. Uiteraard is dit niet bij iedere auto mogelijk, een Smart of SUV bijvoorbeeld hebben verschillende voor- en achter bandenmaten. Hebben uw banden een asymmetrische profiel dan worden de voorbanden met uw achterbanden verwisseld. Heeft u symmetrische banden onder uw auto zitten dan worden de voorbanden kruislings met de achterbanden omgewisseld.

Reparatie banden

Heeft u schade aan uw autoband? Dan bestaat er een kans dat u hem nog kunt repareren. Een professionele inspectie is hierbij noodzakelijk zodat u met 100% veiligheid de weg op kunt. Bij zo’n inspectie wordt nagegeaan of er schade aan de koordlagen of gordel onder het loopvlak te vinden is. Hieruit wordt opgemaakt of een reparatie mogelijk is of niet.

Reparatie Runflat banden
Runflat banden hebben een bijzondere constructie waardoor met een lekke band naar een garagebedrijf kunt rijden. Het repareren van runflat banden is theoretisch gezien mogelijk, al moet ook hier een inspectie kunnen concluderen of het verstandig is om de band te repareren.

Wanneer u merkt dat de auto naar één kant rijdt en u ziet dat de band een te lage bandenspanning heeft adviseren we u om direct te stoppen. Rijdt u door met een lekke band, dan brengt u ten eerste het verkeer in gevaar en loopt uw band structurele schade op. Het rubber aan de binnenkant wordt namelijk meer opgerekt dan het materiaal in het karkas en kan niet meer in zijn oorspronkelijke staat terugkomen en is bij deze niet meer geschikt om aan het verkeer deel te nemen. Rijdt u met Runflat banden dan kunt u met een gerust hart doorrijden naar uw garage.

Criteria reparatie.
Een lek kan verschillende vormen hebben. Een beschadiging zoals een spijker die loodrecht in het loopvlak staat is vrijwel op een makkelijke manier te repareren. Wanneer men een V-vormige beschadiging aantreft is de reparatie een stuk lastiger en soms niet haalbaar. Professionele bandenreparateurs werken vaak met technische tabellen die diverse cretirar aangeven. Hieruit kann opgemaakt worden of een schade te herstellen valt of niet. Onder deze criteria vallen de vorm, de grootte en de plaats van de beschadiging/lek. Na zo’n reparatie wordt een band weer beschouwd als 100% betrouwbaar en veilig.

Banden noodreparatieset
Bij sommige auto’s wordt er door ruimte en gewichtbesparing geen reservewiel geleverd. In plaats daarvan vindt u, vaak in de kofferbak, een reparatieset. Bent u door een scherp voorwerp gereden, zoals bijvoorbeeld een spijker en loopt daardoor uw band leeg, dan kunt u met dit reparatieset uw band tijdelijk repareren en bij een garagebedrijf uw band professioneel laten repareren.