of inloggen

First name is required!
Last name is required!
First name is not valid!
Last name is not valid!
This is not an email address!
Email address is required!
This email is already registered!
Password is required!
Enter a valid password!
Please enter 6 or more characters!
Please enter 16 or less characters!
Passwords are not same!
Terms and Conditions are required!
Email or Password is wrong!

Banden technologie

De samenstelling van het rubber bepaalt de prestaties, daarom houden bandenfabrikanten de recepten over het algemeen geheim. In het algemeen bestaat de band voor de helft uit rubber. Verschillende bestanddelen worden toegevoegd om de eigenschappen te verbeteren. Een voorbeeld hiervan is carbon black, roet deeltjes die aan bepaalde eigenschappen voldoen. De banden versnellen, remmen en gaan op hoge snelheden door de bochten, de kracht die hierbij vrijkomt vervormt de band. De juist technieken zorgen ervoor dat deze vervormingen minder plaatsvinden, zodat de prestaties hoog blijven. 

Een band zorgt ervoor dat de kracht van een motor overgedragen wordt naar het asfalt, zodat de auto vooruit gaat. Een band laat je vooruit en achteruit gaan, maar zorgt er ook voor dat de auto recht op de weg blijft en strak door de bochten kan sturen. Het oppervlakte van de band dat in contact staat met de weg is ongeveer zo groot als een bierviltje. In totaal staat de auto met vier keer de oppervlakte van een biertviltje in contact met de weg. Hoe kleiner het contact met de weg, hoe lager de rolweerstand, hoe minder kracht (benzine) er nodig is om vooruit te komen.

Autobanden zijn gemaakt van rubber. Het ‘bouwen van een autoband’ begint met natuurlijk rubber. Grote brokken natuurlijk rubber worden vermengd met grote blokken synthetisch rubber. Vervolgens wordt er roet, zwavel en andere chemicalen aan toegevoegd. De exacte samenstelling van het rubber is per bandenfabrikant verschillend en geheim. De samenstelling van het rubber bepaalt namelijk de kwaliteit van de band. Een gemiddelde autoband bestaat uit wel 12 verschillende rubber. In de fabriek worden de verschillende rubber met elkaar gemengd en gekneden, waarna verschillende lagen worden samengeperst tot een voorwerp dat iets van een autoband weg heeft. Dit wordt het bouwen van de autoband genoemd.

Hierna gaat de autoband de oven in, dit wordt vulkaniseren genoemd. Het profiel wordt op dit moment in de autoband gedrukt. Het profiel van de band is belangrijk, het profiel bepaalt namelijk de grip op de weg. Bandenfabrikant zijn constant opzoek naar het verbeteren van het profiel zodat er meer grip en beter prestaties geleverd kunnen worden. Ook heeft elke fabrikant zijn eigen geheime technieken. Hieronder staan een aantal interessante technologieën uitgewerkt van de premium merken Continental en Uniroyal.

Continental ContiSeal™ technologie

Deze technologie zorgt ervoor dat een kleine beschadiging in de band niet leidt tot het leeglopen van de band. Beschadigingen tot 5mm in diameter worden automatisch gedicht, waardoor er met een spijker in de band gewoon doorgereden kan worden. De contiseal is een kleverige dichtingslaag aan de binnenkant van de bant. Deze laag dicht ongeveer 80% van alle gaten, waardoor het risico op een lekke band kleiner is.

Continental ContiSilent™ technologie

Deze technologie verlaagt het rolgeluid op elk soort wegdek. Binnen in de autoband is een dempende binnenlaag van polyurethaanschuim aangebracht. De structuur van het schuim blijft gelijk ongeacht de buitentemperatuur, hierdoor verlaagt het rolgeluid in elke weersomstandigheid. Het rolgeluid wordt teruggebracht tot wel 9 dB. 

Uniroyal Shark Skin-technologie

Uniroyal heeft zich laten inspireren door de optimale stroomeigenschappen van de huid van een haai. Het asymmetriche loopvlak van de band is een nabootsing van het profiel van de haaien huid. Water wordt snel afgevoerd, doordat de turbulentie is geminimaliseerd. Het resultaat is een lager risico op aquaplaning, een kortere remweg, uitstekende grip en een laag geluidsniveau. Zie hier een filmpje over hoe de haaien technologie werkt.

 

banden technologie