of inloggen

First name is required!
Last name is required!
First name is not valid!
Last name is not valid!
This is not an email address!
Email address is required!
This email is already registered!
Password is required!
Enter a valid password!
Please enter 6 or more characters!
Please enter 16 or less characters!
Passwords are not same!
Terms and Conditions are required!
Email or Password is wrong!

Autoband Markeringen

MARKERING AUTOBANDEN

M + S (Mud & Snow) en sneeuwvlokmarkering

E-markering

S-Marking

EU-label

Rim Protector

ContiSeal

Driveguard – runflattechniek

OE - Original Equipment

SUV

 

OVERIG

Bandenspanningstabel

Snelheidsindex

Laadindex

XL-versterkte banden

TPMS

Runflat

DOT

 


 

Markering autobanden 

 

  • M + S (Mud & Snow) en sneeuwvlokmarkering

 

In sommige landen zijn winterbanden of sneeuwkettingen verplicht. Volgens de Europese normen kunt u als alternatief kiezen voor all season banden die geindentificeerd zijn met M + S (modder + sneeuw). Wettelijk gezien volstaat de all season band dezelfde voorwaarden als een winterband en kunt u wegen betreden waar winterbanden of sneeuwkettingen verplicht zijn. Enkel banden met het symbool Snowflake (een berg met daarin een sneeuwvlokje) kunnen echte winterse weersomstandigheden trotseren en bieden betere prestaties dan banden met enkel de M+S aanduiding. Let op: een verplichting voor de automobilist is om all-season banden te monteren met een snelheid- en belasting index gelijk of hoger dan in uw instructieboekje is aangegeven.

 

  • E- markering

 

De E-markering is verplicht op alle Europese banden. Wanneer een band het ECE-symbool draagt, betekent dit dat hij gecertificeerd is en voldoet aan de normen voor merkaanduidingen, fysieke afmetingen, en uithoudingsvermogen bij hoge snelheid. Op de band is de markering aangeven met de letter E met daarop volgend een getal dat het land indiceert waar het goedkeuringsformulier is uitgegeven.

 

  • S-Marking

 

Sinds 2009 zijn banden binnen de Europese Unie verplicht om de S-markering te dragen, aangegeven op de wang van de band met voorafgaand een nummer en een liggend streepje. Deze markering geeft aan dat de band voldoet aan Europese eisen m.b.t. het afrolgeluid. Deze regels gelden voor de verkoop van banden en niet het gebruik ervan. Dus heeft u op dit moment banden onder uw voertuig zonder S-markering, dan hoeft u zich geen zorgen te maken. 

Deze regel geldt voor alle breedtematen voor de volgende voertuigen: personenwagen, trailer, caravan, aanhanger, vrachtwagen en bestelwagen.
Er zijn een aantal uitzonderingen met betrekking op de verplichting van de S-markering, namelijk;

    • Motorbanden
    • Banden met een velgdiameter van 10 inch of kleiner
    • Banden met een velgdiameter van 25 inch of groter
    • Oldtimer banden (voertuig voor 1980)
    • Banden voor agrarische, off-road en industriele toepassing
    • Reserveband met de aanduiding T, oftewel thuiskomertje
    • Banden met snelheidsindex ‘F’ (tot 80 km/u)

 

  • EU-label

 

Het EU bandenlabel is sinds 2012 verplicht. Dit label zegt iets over grip op nat wegdek, geluidsproductie en brandstofverbruik van de band. Op deze manier kunt u als consument een bewuste keuze maken. Het EU-label is op verschillende plaatsen zichtbaar, namelijk;
- Op het loopvlak van de band is een labelsticker aanwezig.
- Het EU-banden label wordt direct op onze site weergegeven.
- Het bandenlabel moet zichtbaar zijn in advertentiemateriaal van de band zoals bijvoorbeeld op folders en op websites.

 

  • Rim Protector

 

Banden met velgrandbescherming, oftewel rim protector, beschermen de velgen en banden wanneer u tegen een stoeprand of andere opstakels rijdt. Er zijn verschillende indexsymbolen om aan te geven dat de band een velg beschermende rand bezit, namelijk; MFS, FR, FSL, RFP, RB, RBT. De meeste banden met hoogte 55 en kleiner hebben deze bescherming standaard.

 

  • ContiSeal

 

De ContiSeal banden zijn ontworpen en op de markt gebracht door bandenfabrikant Continental. Het ContiSeal is een dikvloeibaar en kleverig middel dat aan de binnenzijde van de band wordt aangebracht tijdens het productieproces. Dit dichtingsmiddel zorgt ervoor dat wanneer er een object van maximaal 5 mm in het loopvlak terrechtkomt, het object omhelst wordt door het kleverige middel zodat er geen lucht ontsnapt uit de band en het gat onmiddelijk gedicht wordt.

Kenmerken ContiSeal banden:

    • Dicht gaatjes in het loopvlak, mits het voorwerp kleiner dan 5 mm is.
    • Zelfs als het voorwerp los raakt uit de band wordt het gaatje gedicht.
    • U hoeft bij gaatjes kleiner dan 5 mm niet meer te stoppen om uw band te verwisselen. We adviseren om de band wel door een bandenspecialist te laten controleren.
    • Een ContiSeal band presteert in normale omstandigeheden net zo goed als banden zonder zelfdichtende techniek.
    • Het monteren en demonteren van een ContiSeal band gaat op dezelfde manier als normale banden en kunnen op de meeste lichtmetalen en stalen wielen worden gemonteerd. 
    • ContiSeal banden kunt u herkennen aan het symbool op de zijkant van de band. 

 

  • Driveguard – runflattechniek

 

Er zijn diverse bandenfabrikanten die runflat banden op de markt hebben gebracht. Einige tijd doorrijden met een lekke band lijkt ideaal en een stap vooruit betreft de veiligheid, maar toch zijn de runflatbanden nog niet heel populair. De banden zijn hoger in prijs, hebben licht minder comfort en er is maar een klein aanbod. Bridgestone heeft de Driveguard geintroduceert om de runflatband voor iedereen toegankelijker te maken.

Kenmerken Driveguard
Marketing manager EU Therry Japsin geeft aan dat zo’n 60 procent van de autobestuurders in de EU tussen 2012-2016 een lekke band hebben gehad. Dit leidt vaak tot onveilige situaties in het verkeer. Met de Bridgestone Driveguard kunt u door blijven rijden, zelfs wanneer uw band lek is kunt u gerust thuis komen of direct naar een garagebedrijf rijden. Hij is beschikbaar als winter en zomerband en hebben als enige runflatband het A-label voor grip op nat wegdek. De stijfheid van runflatbanden is bij de Driveguard teruggedrongen en de extra sipes in het profiel zorgt voor een betere grip op nat wegdek.
Een extra toegpaste techniek is het afkoelsysteen door middel van koelvinnen. Standaard runflatbanden hebben het probleem dat het rijden met een lekke band zorgt voor vervorming en dus voor opwarming van de band. Daar is verandering in gebracht, de koelvinnen op de zijwang van de band zorgen ervoor dat de buitenzijde van de band verkoelt wordt met zo’n 20 graden celcius.
De montage van een runflatband vraagt meer aandacht dan een normale band omdat er op de juiste plek van de zijkant van de band geduwd moet worden.

 

  • OE - Original Equipment

 

Voor elke nieuwe auto worden er nieuwe- of aangepaste banden van bestaande modellen ontworpen die de beste prestaties geven voor het desbetreffende voertuig. Deze speciaal ontworpen banden worden Original Equipment tires genoemd en hebben de afkorting OE. Elk voertuigmerk heeft zijn eigen afkorting. Hieronder vindt u een lijst in alfabetische volgorde:

Aston Martin - A4A, AMS, AM2, AM8, AM9, AMR, AMX
Audi: A, AO, RO1, RO2, AOE (Reduced Range Extended Mobility Tire)
Bentley: ‘’B’’ in een cirkel, B, B1, BC, BL
BMW: 5-puntig ster symbool
Chrysler: C1
Ferrari: F, K-1, K2
General Motors: TPC SPEC (Tire Performance Criteria Specification), TPC SPEC 1156 M+S (all season banden), TPC SPEC 1156 (geen all season banden)
Honda: H-0 (H-Zero), H-1 (H-One)
Hyundai: H
Jaguar: J, ‘’J’’ in een cirkel
Lamborghini: L
Lotus: LTS
Maserati: MGT
Mclaren: MC, MC1
Mercedes: MO, MO1, MOE (Reduced-Range Extended Mobility Tire)
Mini: 5-puntig ster symbool
Porsche: N-0 (N-Zero), N-1 (N-One), N-2 (N-Two), N-3(N-Three), N-4 (N-Four), N-5 (N-Five), N-6 (N-Six)
Volkswagen: A, VO

 

  • SUV

 

De markering SUV op een band geeft aan dat deze band geschikt is voor een 4x4 of SUV. Deze banden zijn van groot formaat, geschikt voor normaal wegoppervlak en hoge snelheden met behoud van uitstekende rijcomfort, betrouwbaarheid en veiligheid. Sommige bandenfabrikanten gebruiken de afkorting LT (Light Truck) voor SUV banden.


 

Bandenspanningstabel

Hier vindt u de bandenspanningstabel die aangeeft hoeveel bar uw banden nodig hebben. Het is van belang dat u de bandenspanning regelmatig controleert, sowieso één keer per maand of voordat u een lange reis maakt. Rijden met een juiste bandenspanning zorgt voor een lager brandstofverbruik en uw banden slijten minder snel waardoor de levensduur van uw banden verhoogt wordt. Banden met een te lage bandenspanning hebben minder grip en een slechtere wegligging in de bochten. Raadpleeg onderstaande tabel voor uw persoonlijke bandenspanning.


 

Snelheidsindex

De speedindex ofwel snelheidsindex wordt op wang van de band aangegeven in een lettercode achter de bandenmaat of vindt u terug in het instructieboekje van uw voertuig. Deze lettercode geeft de maximale snelheid van een band aan. Bijvoorbeeld de snelheidscode T komt overeen met een maximale snelheid van 190 km/u. De maximale snelheid van de band moet overeenkomen met de maximale snelheid van uw voertuig. Een band met een lagere snelheidsindex kan gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid. De band wordt warmer door de extra wentelingen die hij moet maken waardoor het karkas oververhit raakt en het risico op een klapband vergroot wordt. U kunt wel banden met een hogere snelheidsindex monteren. Voor winterbanden geldt een andere regel, u kunt namelijk winterbanden monteren met een lagere snelheidsindex (één letter verschil). Let wel op dat u de maximale snelheid van de band niet overschrijt. 


 

Laadindex 

De laadindex ofwel de loadindex of lastindex (Li) wordt op wang van de band aangegeven in een cijfercode. Dit getal geeft de maximale laadvermogen per band aan in kilogram. De code 91V die u bijvoorbeeld in uw onderhoudsboekje van uw voertuig kunt vinden, geeft aan dat de draagkracht 615 kg per band is. Wanneer een voertuig overbelast is wordt de slijtage verhoogd. Tevens wordt het risico op een klapband groter. De vermelding Versterkt (XL) of Reinforced geeft aan dat de band extra draagvermogen heeft en betreft meestal banden voor transportbusjes, kleine personenbusjes, vans, etc. Het onderstaande laadindextabel laat zien welke waarde bij welk gewicht hoort.


 

XL – Versterkte banden

De afkorting XL staat voor Extra Load en kan zowel bij autobanden als bij motorbanden voorkomen en geeft aan dat de band extra verstevigd is waardoor het draagvermogen hoger ligt. Versterkte banden worden aangegeven met verschillende aanduidingen, namelijk; Extra Load (XL) of Reinforced (Reinf). Andere aanduidingen zoals RFD, RF en EXL werden vroeger veel gebruikt maar komen nu een stuk minder vaak voor. XL banden worden voornamelijk geadviseerd voor grote sedans, stationwagens, bestelauto’s, sportauto’s met hoge prestaties en SUV‘s. Sommige autofabrikanten hebben XL banden als standaard, het is dan onvoorstandig om banden zonder versteviging te gebruiken.

Eigenschappen
Banden met een XL markering hebben een groter draagvermogen. Door hun aangepaste constructie kann de band een grotere bandenspanning aan. Bij versterkte banden worden er veranderingen in de koordlaag van de band aangebracht. Dit kan door middel van verstevigen of toepassen van extra basiselementen, gebruik van duurzamere materialen of het toepassen van een extra karkaslaag.

Voordelen

        • Versterkte banden zijn duurzamer dan normale banden. 
        • Zelfs bij zware belading kunnen de XL banden veel kilometers afleggen zonder interne beschadigingen
        • Bestendig tegen uitwendige schade zoals bijvoorbeeld het raken van een stoeprand
        • Betere grip en tractie
        • Meer stabiliteit en stuurresponse door de stijfheid van de band . 

 

Uiteraard gelden deze voordelen wanneer de bandenspanning juist is.

Nadelen

        • Hogere geluidsproductie, volgens de wet mogen versterkte banden 1dB meer hebben dan normale banden 
        • De dikkere koordlaag zorgt voor een hogere rolweerstand en brandstofverbruik
        • Het rijcomfort van XL banden is ten opzichte van normale banden net iets minder.

Standaard Laadvermogen
De afkorting SL staat voor Standard Load en geldt voor een band met een standaard draagvermogen. Het verschil tussen een XL en een SL band is de toegestane hogere bandenspanning die vervolgens zorgt voor een hoger draagvermogen.


 

TPMS 

Alle auto’s die geproduceeerd zijn vanaf 2014 moeten voorzien zijn van het TPMS systeem, oftewel ‘Tyre Pressure Monitoring System‘. Met dit systeem wordt gecontroleerd of uw banden op spanning zijn en geeft u een seintje als één of meerdere banden meer dan twintig procent onder de juiste spanning komt. Mocht u tijdens een APK een defect TPMS-systeem hebben, dan wordt uw auto hierop afgekeurd.

Er zijn twee verschillende systemen, direct en indirect. Directe systemen maken gebruik van een druksensor in de band. Indirect TPMS maken geen gebruik van deze druksensoren maar maken een calculatie op basis van de omtreksnelheid, diameter en/of hoogteverhouding van de autoband. In vergelijking met het directe TPMS is de indirecte minder nauwkeurig, zo worden de temperatuurmeting en spanningsverlies niet aangegeven. Daarnaast geeft dit systeem geen meting van de bandenspanning bij stilstand. Een voordeel van een indirect systeem is dat bij montage van de banden geen rekening gehouden hoeft te worden met de sensoren. U heeft dus ook geen last bij een eventuele storing.

Voordelen

        • Als bestuurder bent u direct op de hoogte van een te lage bandenspanning. Zo kunt u in het geval van een lekke band optijd stoppen zonder de band verder te beschadigen waardoor reparatie in vele gevallen nog mogelijk is. 
        • Handmatige persluchtcontroles zijn overbodig.
        • Verbetering verkeersveiligheid doordat u met een juiste bandenspanning een kortere remafstand heeft en de banden minder oververhit raken.
        • Minder bandenslijtage en lager brandstofverbruik doordat de bandenspanning juist is 

 

Runflat

Op het moment dat u een lekke band heeft kunt u met runflat banden nog verder rijden naar een plek waar u veilig uw band kunt verwisselen. Door de stevige wand, extra grip rond de velg en door het gebruik van hittebestendige materialen kan de runflat band redelijk presteren wanneer deze lek is. U kunt met 80km/h nog veilig 80 km verder rijden naar een garage. Er zijn verschillende indexsymbolen die aangeven of het gaat om een runflat band. De verschillende afkortingen die staan voor runflat zijn; SSR, RFT, ROF, XRP, ZP, R/F.


 

DOT

De levensduur van een band wordt beïnvloed door de manier van opslag, blootstelling licht en gebruiksomstandigheden. Deze verschillende omstandigheden zorgen ervoor dat het vooraf moeilijk te zeggen is hoelang een band precies meegaat. Alle banden die wij aanbieden worden geconditioneerd opgeslagen. Zowel de temperatuur, luchtvochtigheid en de lichtsterkte zijn aangepast, zodat de banden niet verouderen tijdens de opslag. Om zelf te kunnen controleren hoe oud uw band is zijn er bij banden die na 1999 zijn geproduceerd een verplichte productiedatum aangegeven op de zijkant van de band. Deze codering, bestaande uit vier cijfers, wordt ook wel DOT genoemd (US Department of Transport). De eerste twee cijfers geven de week aan en de laatste twee cijfers staan voor het jaar waarin de band geproduceerd is. Voorbeeld: 0516 betekent de vijfde week van 2016. Vanwege de grote omloopsnelheid van onze banden, kunnen wij u helaas geen exacte DOTcode geven. Echter, verkopen we geen banden met een DOT ouder dan 24 maanden, gemiddeld zijn de banden rond de 12 maanden.

 

autoband markeringen